HTML

Vonatozni márpedig kell!

Kilométerek, sínek, mozdonyok, vonatok, városok, emberek, állomások, jelzők, utazás. A gmarc nevű nick utazgatásai, főleg vaspályán.

Legutóbbi hozzászólók

  • jim68: Üdv.rendesen megfertőztetek éngem is.Elkezdtem bebarangolni az országot (vasúton) Elöször is vette... (2013.04.06. 10:32) A vonatozás művészete
  • jim68: Igen, sok ilyen állomást látni! Az enyészet eszi őket. Pedig, biztos lehetne hasznosíthatni, esetl... (2013.04.06. 10:15) Elvesző értékek I.
  • hangadam: @jazzcool: Lehet űrjegyen is elszámolni, illetve gépi jegyen 16 állomásig. (2011.05.20. 20:12) Ötszáz felett
  • Denis a komisz: Remek írás köszönjük. Mivel közel lakom Murakeresztúrhoz,van alkalmam látni és hallani a Horvát gé... (2010.04.04. 15:23) Kennedy és barátai
  • Fricy: Klassz beszámoló. Még több ilyet! (2010.02.09. 08:58) Dilikör

Néznivalók

Ötszáz felett

2009.02.14. 16:40 gmarc

Már volt szó az 500+ intézményéről, de arról, hogy mi is az konkrétan, még nem beszéltem. Egy kicsit mánia, egy kicsit sport, egy kicsit kihívás, a vasútbuzullás egyik legelvetemültebb faja, de kiváló móka. Persze annak, aki szeret vonatozni. Aki nagyon szeret vonatozni, és nem restell 14-16 órát szinte egyhuzamban sínen tölteni. Vagy négy teljes napot hajnaltól késő estig...

Az ötszázplusszozáshoz tudni kell először is, hogy a magyar vasúti díjszabás kilométer-övezetekre van felosztva. 0-50 km között 5 km-enként növekszik a tarifa, 50-100 km között 10 km-enként, 100-300 km között 20 km-enként, 300-500 km között pedig 50 km-enként. 500 km felett nincs több övezet, aki e felett utazik (egy irányba), az fix összeget fizet. Tudni kell azt is, hogy 100 km-ig a jegy 1 napig érvényes, 100 km felett pedig 4 napig. Így az ötszázplusszozásnak két fajtája alakult ki: van, aki egy naptári napon belül igyekszik minél több kilométert megtenni 500 felett, és van, aki 4 nap alatt igyekszik megtenni ugyanezt. Jómagam eddig csak az első változatot próbáltam ki, de előzetes számításaim szerint lehetséges egy kereken 2009 km hosszú út is, ami 4 nap alatt teljesíthető, idén még ki kell próbálnom ezt is...

Felvetődhet a kérdés, hogy ugyan hogy lehet 500 km feletti távot vonatozni egy nap alatt egy irányba az országban, mikor jóformán csak a Szentgotthárd-Záhony táv ennyi körülbelül, és akkor még vissza is kell onnan jönni. Nos, a titok nyitja a hétközapi utas számára tökéletesen értelmetlennek tűnő útvonalban rejlik. Két alapszabályt kell megjegyezni. Az egyik: nem érkezhetsz meg ugyanarra az állomásra, mint amelyikről kiindultál (zárt hurokutazás tilalma). A másik: nem érintheted kétszer ugyanazt a vonalszakaszt/közbenső állomást. Az első eset elég bonyolultnak hangzik, pedig nem az: az ötszázplusszt érdemes Budapestről kiindulva tervezni, mert csak a három fejpályaudvar (Keleti, Nyugati, Déli) számít egy állomásnak, a többi nem. Így pl. a Nyugatiból indított vonatozást Rákoson, vagy Kelenföldön, esetleg Ferencvárosban lehet végezni, így nem zártuk be a kört, mégis ugyanoda érkeztünk. A második kitétel teljesítése némi tervezést igényel, de tartható.

A jegyvásárlás is okozhat bonyodalmakat. Ha ugyanis olyan pénztárban próbálkozunk 500+-os jegyet venni, ahol gépi jegykiadás van, ott a pénztáros a kezdő- és célállomáson kívül az érintő- és elágazópontokat is kéri, a VMAEF pénztárgépprogram ugyanis bekéri ezeket a köztes adatokat is, így nem csak a mögöttünk álló sort haragítjuk magunkra, hanem a pénztáros szakmai tudását is a csúcsra kell járatnunk. A program 16 érintőpontot tud felvenni, tehát ha ennél több kell, akkor lehet belőle némi akadozás... Ennélfogva egyszerűbb ún. "kutyanyelvet" vagy hivatalos nevén reformjegyet venni (lásd első kép). Kevés állomáson árusítanak már reform- és kéregjegyeket, és ezeket is eléri a gépesítés hamarosan. Mindenesetre ha tehetjük, válasszunk ilyen pénztárat, sokkal kisebb a jegyvásárlás időigénye és a konfliktus a pénztárossal. A reformon ugyanis legfeljebb a kezdőállomást kell feltüntetni, a többivel pedig nem kell törődni. Még jobb, ha keletbélyegzés nélküli jegyet kérünk, mert akkor a kezdő állomáson lebélyegeztetjük a jegyet, és az onnantől lesz érvényes. Budapesten pl. Budafok-Belváros kínál még reformjegyet, a 47-es villamossal könnyen elérhető a pénztár.

A kalauzzal persze még lehetnek bonyodalmak a honnan-merre-hova kérdésben reformjegy esetén, de ha szabályos az út, akkor nem lehet baj. Jómagam első igazi 500+ túrámat 2006. októberében tettem meg a fenti térképen látható útvonalon. Budapest-Nyugati pu-ról indultam Szolnokra, onnan Lakiteleken át Kiskunfélegyházára, tovább a Kiskunhalas - Baja - Bátaszék - Dombóvár-alsó - Dombóvár útvonalon Sárbogárdi átszállással Budapest-Kelenföldön ért véget az út. Az út hossza 533 km volt, tehát egészen "lájtosnak" mondható.

Szolnokig a záhonyi gyorssal mentem, majd Usgyira szállva utaztam Lakitelekig. Lakitelektől Kiskunfélegyházára már egy BZmot hátsó kocsijában az ún. "panorámaablakban" élveztem a mellékvonali hangulatot, a kavicságyba fektetett 34 kg/fm-es vékonyka síneket.

Kiskunfélegyházától Kiskunhalasig a villamosított vonalon egy 2. osztályú By és egy 1. osztályú Ao sorozató kocsiból összeállított "csak másodosztályú" vonattal utaztam, a vonatot egy V43-as húzta, és egy másik V43-as gépmenetet spórolva utánunk kötve alkotott szendvicset. Kiskunfélegyházán sikerült elcsípni a felsővezetékesek ABnymot(?) kocsiját, ami egykor mellékvonali motorkocsiként szolgált.

Kiskunhalastól aztán dízeles pályán haladtunk tovább, Baján át Bátaszékig az MDmot 3006 számú Piroska tolta a vonatunkat. Az MD motorvonatok azóta már rég eltűntek a bajai vonalról. Bácsbokodon kereszteztünk a 3005-ös MD-vel is.

Bajától Dombóvár-alsóig (sajnos) Bz motorvonatot kaptunk. A vonalon ma a Délkör-gyorsnak nevezett vonatok járnak, mozdonyos-kocsis összeállításban, így jobb lehetőség nyílik a fotózásra, amit érdemes is megtenni, mert nagyon szép dombok között kanyarog a vonal, Mőcsénynél pedig alagút is van. A vonal egyébként alighanem vezet az egy km-re eső ikerneves állomásokkal bíró vonalak között: Mágocs-Alsómocsolád, Kárász-Köblény, Máza-Szászvár, Hidas-Bonyhád és Mórágy-Alsónána jönnek sorban Dombóvár felől.

Dombóvár-alsón a fűtőház előtt állt akkor szétbontva az M40 233 pályaszámú Púpos, amely 2 évvel azelőtt még vígan (na jó, nem vígan, hanem erősen nyögvenyelősen) ontotta a fekete füstöt a Balaton északi partján a Szombathely-Balatonfüred fürdővonattal. A mozdony azóta is megvan, nem selejtezték, jelenleg Szombathelyen áll, alkatrészbányaként.

Dombóvár-alsón bejött egy kis késés, a Gyékényesről jövő személy, ami Dombóvárra megy, késett, így lassan besötétedett. Viszont így láttam befutni a Pécs-Kaposvár vonatot, valamint lefotóztam a Szegedre induló esti vonat Csörgőjét is.

Dombóvártól egy V43-asból és két MD mellékkocsiból kiállított személyvonattal mentem Sárbogárdig. A vonaton a kalauz leült mellém és elmagyaráztatta, merre is jártam, mert a jegyemen ekkor már 6 vonatszám szerepelt. Sárbogárdon még lefotóztam az épp ott várakozó szóló Bz motorkocsit, aztán jött a pécsi IC, amellyel kis időnyereséggel végül Kelenföldig utaztam.

Nem ez volt az utolsó 500+-os túrám, és mint említettem, jó lenne a 2009-es 2009 km-es nagy országos 4 napos túrát is megcsinálni... Azért aki szeret vonatozni, annak mindenképpen ajánlom, hogy legalább egyszer próbálja ki az 500+ nyújtotta élményt, mert vonatozni jó!

 

16 komment

Címkék: vasút púpos mellékvonal vonatozás díjszabás mdmot 500 ötszázplusz

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatozas.blog.hu/api/trackback/id/tr25943003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

attis · http://sting.blog.hu 2009.02.14. 17:37:26

Én csak ámulva olvastam. Gratu'!

jazzcool 2009.02.15. 07:42:59

az 500+ nálunk tényleg egész napos program, jobb helyeken meg félnapos. igaz, a hangulatos mellékvonalazás csakis MÁV-vonalon az igazi:-).

reformjegyet azt hiszem Rákosrendezőn is lehet még kapni.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.15. 11:58:14

Eh, az a "páncélvonat" motorkocsi még jár vajon? De szívesen belefutnék én is... (Nem a nosztalgiás verzióba, hanem ebbe)

gmarc 2009.02.15. 19:18:57

@Hamster: Szerintem jár, a felsővezetékeseké, attól függően hogy merre van munka, biztosan bele lehet futni.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.02.17. 13:05:37

gmarc,

mekkora a leghosszabb megtehető kör Magyarországon? akár egy térképen is megrajzolhatnád nekünk. :)

üdv,
RG

ZBR 2009.03.29. 00:33:37

@jazzcool: Így van, az enyém is onnan származott! De a haverom csinálta jól, aki túra közben szerezte be a következő túra biankó reformjegyét. Marcaliban vette meg a jegyet...Azt majd lepecsételteti induláskor valahol BP-n, teleírják neki vonatszámokkal... És az utolsó 5-10 kaller ember legyen a talpán, ha fogalma lesz róla, hogy mi újság :)

siófoki35 2010.07.07. 23:46:16

Leghosszab Mo-i kör? Hát, pl: Bp-Vác-Bgyarmat-Aszód-Miskolc-Nyíregyháza-Záhony-Mátészalka-Debrecen-Szajol-Gyoma-Szeghalom-Vésztő-Békéscsaba-Orosháza-Szentes-Szolnok-Köki-Lajosmizse-Kecskemét-KIskunfélegyháza-Kiskunhalas-Baja-Bátaszék-Dombóvár-Szentlőrinc-Gyékényes-Kaposvár-Siófok-Nagykanizsa-Szombathely-Csorna-Hegyeshalom-KOmárom-Székesfehérvár-Pusztaszebolcs-Bp.

Daniel W. Mcload 2010.07.24. 20:21:06

Helló!

Egy négy napos 500+t tervezünk 2354 km hosszban.
Ezt "A másik: nem érintheted kétszer ugyanazt a vonalszakaszt/közbenső állomást."
Hogyan lehet vonatkoztatni a Rétszilas-Sárbogárd 46-40-es mező szakaszára.
Bajáról jönnénk Sárbogárdra, majd onnan Szentlőrinc felé, de így kétszer érintjük Rétszilast. Viszont a 46-oson Rétszilason gyakorlatilag semmi nem áll meg, így nem tudunk ott átszállni, csak Sárbogárdon.
Ha azt mondjuk, hogy az egyik irányba a 46-oson a másikba a 40-esen megyünk, akkor az szerintetek érvényes? Hol lehet ennek a szabálynak pontosan utánaolvasni?
Ha elkészül a terv, természetesen szívesen megosztjuk mindenkivel, plusz rengeteg fényképünk is lesz, ha beutazzuk az országot.

Daniel W. Mcload 2010.07.30. 14:24:16

Az előző kérdésre kaptam választ, így íme az útitervünk:
Augusztus 11:
Bp-Nyugati - Vácrátóton át - Vác - Balassagyarmat - Aszód - Füzesabony - Nyíregyháza - Záhony - Mátészalka - Debrecen (598 km)
Augusztus 12:
Debrecen - Szajol - Gyoma - Vésztő - Békéscsaba - Mezőhegyes - Orosháza - Szentes - Hódmezővásárhelyi Népkert - Szeged - Kiskunfélegyháza - Kiskunhalas (570 km)
Augusztus 13:
Kiskunhalas - Baja - Sárbogárd - Szentlőrinc - Gyékényes - Kaposvár - Fonyód - Nagykanizsa - Szombathely - Sopron (748km)
Augusztus 14:
Sopron - Csorna - Hegyeshalom - Győr - Veszprém - Boba - Tapolca - Kelenföld (514 km)
Összesen: 2430 km, 35 vonat.

gmarc 2010.07.30. 21:54:12

@Daniel W. Mcload: Vigyázz! Van egy hiba a rendszerben! A Szombathely-Sopron-Csorna vonal nem MÁV, hanem GySEV, más jegy kell rá, ezzel megszakad az 500+ folytonossága! Szombathelyről a Porpác-Csorna-Hegyeshalom vonalon kell menned, hogy ne szakadjon meg!

Daniel W. Mcload 2010.07.30. 22:47:05

@gmarc: És ha a MÁV-nál veszem meg a jegyet, akkor az nem érvényes a GYSEV-re? Ezt nem értem, hiszen, ha Pestről veszek Szombathelyre egy jegyet, az is sima, pedig MÁV-GYSEV vegyesen...

gmarc 2010.07.31. 13:41:26

@Daniel W. Mcload: Csak látszólag sima! Nézd csak meg azt a jegyet, két összetevőből ál: egy MÁV és egy GySEV részből. Régen szemléletesebb volt, mert két külön jegyet adtak, egy MÁV és egy GySEV jegyet, a mai jegykiadó tudja egy lapon is kiadni. Én pl. ha Budapestről Kapuvárra utazom, akkor egy 131+46 km-es jegyet kapok, és nem egy 177 km-eset. A 131 km a MÁV, a 46 km a GySEV. A jegyen így van feltüntetve: Km:*46//131. Külön cég, külön jegy, külön bevétel. Győrnél törik a kilométer. Az 500+-odat tehát nem vezetheted át a GySEV szakaszon, hiszen ha veszel egyet, az csak MÁV-os lesz. Gépi jegykiadásnál ha beadod az útvonalat, kiadja, de nem lesz "igazi" 500+-os, és még többe is fog kerülni.

Daniel W. Mcload 2010.08.01. 23:25:10

Akkor megint át kell egy kicsit terveznünk az útvonalat, meg akkor a szállásunkat is...
evvan

hangadam 2011.05.20. 20:10:51

Sziasztok! Én is csináltam már 500+ túrát. Nem is eggyet. Az egyik bp-sopron-balaton keletről kerülve-kaposvár-pécs-bp. 4 nap. Másik bp-sátoraljaújhely-záhony-mészalka-szolnok-szeged-kiskunhalas-bp 4 nap, de közben fotózás miatt leszállás a vonatról.

hangadam 2011.05.20. 20:12:11

@jazzcool: Lehet űrjegyen is elszámolni, illetve gépi jegyen 16 állomásig.
süti beállítások módosítása