Ki ne emlékezne Szomjas György legendás filmjére, a Kopasz kutyára? Ki ne emlékezne abból Schuster Lóránt iránymutatására: "Pongrác telep. Kőbánya. Blues!" És ki ne ismerné a Hobo Blues Band Kőbánya blues című számát? Remélem elég sokan ismerik. Viszont maga Kőbánya rengeteg csodát tartogat. Nem a lepattant lakótelepekre és barakkokra gondolok, bár kétségkívül annak is van romantikája. Rengeteg üzem van itt, dimbes-dombos a táj, és keresztül kasul hálózzák a villamosvonalak és iparvágányok, melyek közül a legtöbb sajnos már elveszett, vagy elveszőfélben van, de emitt mutatok egy érdekeset, a Gránátos utcait.
A Jászberényi, Maglódi és Kozma utcák által határolt terület Téglagyárdűlő. Nevéből következtethetően egykoron itt téglavető helyek voltak. A Kozma utcában ma Budapest legnagyobb temetője, az Új köztemető található, a Maglódi és Jászberényi utak mellett pedig mindenféle ipartelepek. Van egy üres, vagyis leginkább szedett-vedett rész félig bezárt szemétlerakóval, a Gránátos utcában. Ez az utca a Jászberényi út felől a Tárna, a Maglódi út felől az Akna utcán át közelíthető meg. Nem túl frekventált hely, elég kietlen és csúnya. Vasútbarát szempontból viszont érdekes, mert itt van a Gránátos utcai vasútállomás.
Egy alkalommal 2005. októberében épp az őszi napfényt élveztem a 37-es villamoson kifelé utazva, mikor megláttam, hogy az ERECO fémfeldolgozó telepén a hatalmas vashulladék-hegyek között egy M44-es Bobó áll. Rögtön le is pattantam a villamosról, végre sikerült ezen a félreeső iparvágányon vonatot fotózni!
A fémfeldolgozóban az összevágott fémhulladékot Eas (nyitott, magas oldalfalú, négytengelyes) teherkocsikba rakják. A telep iparvágányát Rákos állomásról lehet megközelíteni a Tárna és a Gránátos utcán át. A mozdony tehát a megrakott kocsikért Rákosról jön fel, majd betolat a telepre, mert a vágánykapcsolat a Gránátos utca felé nyílik. A Gránátos utcai állomás tulajdonképpen két, elképesztően girbe-gurba vágányból áll, amely az egykori szeméttelepre lett telepítve. Néhány környező telepre is vezet onnan kiágazás, de azok nincsenek használatban.
A mozdony tehát a megrakott szerelvényt kihúzza a Gránátos utca felé, majd visszatolja az ERECO előtti füves terület két vágánya közül a hosszabbikra.
A mozdonyt ezután lekapcsolják, és a rövidebb vágányon körüljárja a szerelvényt, majd a Tárna utca felől rájár a szerelvény másik végére.
A kész vonat ez után legurul a Tárna utcán át Rákosra. A Tárna utca kissé lejt a Jászberényi út felé, így nem kell a rakott kocsikkal erőlködni.
A vágány keresztezi a Tárna utcát is, és a Jászberényi utat is, ahol a mozdonnyal utazó tolatószemélyzet fedezi a vonat áthaladását jelzőőrként.
A Jászberényi út előtt a vágány egy másikat keresztez, ez összefüggésben van az iparvágánnyal, Rákos állomás felől érkezve jobbra egy váltón át a Jászberényi úttal párhuzamos vágányra jutunk, amelyről visszatolatva, a képen látható vágányon át a Tárna utcai vágányt keresztezve az Orion egykori gyárába érnek a sínek.
Ez csak egy apró kis szösszenet a kőbányai iparvágányokból. Sajnos a legtöbb már az enyészeté, de a sorozat folytatódik. Ismerjük meg Kőbánya "szépségeit"! Természetesen vasútbarát szemszögből...