HTML

Vonatozni márpedig kell!

Kilométerek, sínek, mozdonyok, vonatok, városok, emberek, állomások, jelzők, utazás. A gmarc nevű nick utazgatásai, főleg vaspályán.

Legutóbbi hozzászólók

  • jim68: Üdv.rendesen megfertőztetek éngem is.Elkezdtem bebarangolni az országot (vasúton) Elöször is vette... (2013.04.06. 10:32) A vonatozás művészete
  • jim68: Igen, sok ilyen állomást látni! Az enyészet eszi őket. Pedig, biztos lehetne hasznosíthatni, esetl... (2013.04.06. 10:15) Elvesző értékek I.
  • hangadam: @jazzcool: Lehet űrjegyen is elszámolni, illetve gépi jegyen 16 állomásig. (2011.05.20. 20:12) Ötszáz felett
  • Denis a komisz: Remek írás köszönjük. Mivel közel lakom Murakeresztúrhoz,van alkalmam látni és hallani a Horvát gé... (2010.04.04. 15:23) Kennedy és barátai
  • Fricy: Klassz beszámoló. Még több ilyet! (2010.02.09. 08:58) Dilikör

Néznivalók

Kőbánya blues I.

2009.03.18. 21:10 gmarc

Ki ne emlékezne Szomjas György legendás filmjére, a Kopasz kutyára? Ki ne emlékezne abból Schuster Lóránt iránymutatására: "Pongrác telep. Kőbánya. Blues!" És ki ne ismerné a Hobo Blues Band Kőbánya blues című számát? Remélem elég sokan ismerik. Viszont maga Kőbánya rengeteg csodát tartogat. Nem a lepattant lakótelepekre és barakkokra gondolok, bár kétségkívül annak is van romantikája. Rengeteg üzem van itt, dimbes-dombos a táj, és keresztül kasul hálózzák a villamosvonalak és iparvágányok, melyek közül a legtöbb sajnos már elveszett, vagy elveszőfélben van, de emitt mutatok egy érdekeset, a Gránátos utcait.

A Jászberényi, Maglódi és Kozma utcák által határolt terület Téglagyárdűlő. Nevéből következtethetően egykoron itt téglavető helyek voltak. A Kozma utcában ma Budapest legnagyobb temetője, az Új köztemető található, a Maglódi és Jászberényi utak mellett pedig mindenféle ipartelepek. Van egy üres, vagyis leginkább szedett-vedett rész félig bezárt szemétlerakóval, a Gránátos utcában. Ez az utca a Jászberényi út felől a Tárna, a Maglódi út felől az Akna utcán át közelíthető meg. Nem túl frekventált hely, elég kietlen és csúnya. Vasútbarát szempontból viszont érdekes, mert itt van a Gránátos utcai vasútállomás.

Egy alkalommal 2005. októberében épp az őszi napfényt élveztem a 37-es villamoson kifelé utazva, mikor megláttam, hogy az ERECO fémfeldolgozó telepén a hatalmas vashulladék-hegyek között egy M44-es Bobó áll. Rögtön le is pattantam a villamosról, végre sikerült ezen a félreeső iparvágányon vonatot fotózni!

A fémfeldolgozóban az összevágott fémhulladékot Eas (nyitott, magas oldalfalú, négytengelyes) teherkocsikba rakják. A telep iparvágányát Rákos állomásról lehet megközelíteni a Tárna és a Gránátos utcán át. A mozdony tehát a megrakott kocsikért Rákosról jön fel, majd betolat a telepre, mert a vágánykapcsolat a Gránátos utca felé nyílik. A Gránátos utcai állomás tulajdonképpen két, elképesztően girbe-gurba vágányból áll, amely az egykori szeméttelepre lett telepítve. Néhány környező telepre is vezet onnan kiágazás, de azok nincsenek használatban.

A mozdony tehát a megrakott szerelvényt kihúzza a Gránátos utca felé, majd visszatolja az ERECO előtti füves terület két vágánya közül a hosszabbikra.

A mozdonyt ezután lekapcsolják, és a rövidebb vágányon körüljárja a szerelvényt, majd a Tárna utca felől rájár a szerelvény másik végére.

A kész vonat ez után legurul a Tárna utcán át Rákosra. A Tárna utca kissé lejt a Jászberényi út felé, így nem kell a rakott kocsikkal erőlködni.

A vágány keresztezi a Tárna utcát is, és a Jászberényi utat is, ahol a mozdonnyal utazó tolatószemélyzet fedezi a vonat áthaladását jelzőőrként.

A Jászberényi út előtt a vágány egy másikat keresztez, ez összefüggésben van az iparvágánnyal, Rákos állomás felől érkezve jobbra egy váltón át a Jászberényi úttal párhuzamos vágányra jutunk, amelyről visszatolatva, a képen látható vágányon át a Tárna utcai vágányt keresztezve az Orion egykori gyárába érnek a sínek.

Ez csak egy apró kis szösszenet a kőbányai iparvágányokból. Sajnos a legtöbb már az enyészeté, de a sorozat folytatódik. Ismerjük meg Kőbánya "szépségeit"! Természetesen vasútbarát szemszögből...

2 komment

Címkék: vasút kőbánya iparvágány bobó m44

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatozas.blog.hu/api/trackback/id/tr221010654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sorin (törölt) 2009.04.18. 17:35:29

Elso hozzaszolo reven, udvozlok mindenkit.
Nagyon tettszik nekem ez a kis cikk, nagyon erdekel engemet, a kepek is nagyon szepek es jol vannak beallitva. A Dizelesek kulonben is a kedvenceim, a gozosok jonnek utana es a villanyosok pedig azutan.Kulonben en magam
is fenykepezek vasutakat, es mnt minden rendes vasutbarathoz hasonloan, van nekem is egy csomo vasutas konyvem. Igaz, hogy amit itt leir az
sznte mar lassan csak tortenelem/mult, de azert
orulok, hogy ezt a par mellekvonali vasutvonalat megoriztek, bar azert amondoja vagyok, hogy a tobbi vaspalyat is megkene tisztitani a gazoktol, es helyreallitani oket, hogy ujbol meg legyen nyitva a nagyerdemu elott, mint nosztalgia vasut vagy, mint iparvasut.
Maskulonben tenyleg nagyon csodalatosak a
palyak, mozdonyok, vagonok, leirasok. stb.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.09.22. 23:23:38

gmarc, mi ez az íráshiány itt a blogban, mégse kell márpedig vonatozni? olyan keveset tudok az iparvágányokról, úgyhogy igazán folytathatnád :)
süti beállítások módosítása